вторник, 15 декабря 2020 г.

 

Дитяча кінезіологія  - гімнастика для мозку

Мозок, добре влаштований, коштує більше, ніж мозок, добре наповнений. (Мішель де Монтень)

Кінезіологія – ефективний психолого-педагогічний ресурс сучасного вчителя  В дитячій кінезіології є три великих модуля:  Кінезіологія раннього дорослішання ,  Кінезіологія навчання , Кінезіологія успішного дорослішання

Слово «кінезіологія» в перекладі з грецької «кінезіс» – рух і «логос» – слово, мовлення, наука. В медицині так називають вивчення м'язів та рух тіла. Отже, в перекладі з грецької «кінезіологія» – наука про рух. При всій сучасності звучання цього терміну – наука про рух має давню історію. До кінезіологічних методик стародавності можна віднести древньокитайську філософську систему Конфуція (близько 2700 р. до н.е.) – це система певного руху тіл для укріплення здоров'я та розвитку мозку.  Древньоіндійську йогу в якій певними вправами досягався розвиток вищих психофізичних можливостей.  Кінезіотерапію Гіпократа (близько 480 р. до н.е.) – це система вправ яка підтримує мозок в активному стані на протязі всього життя. Підтримуючи мозок в стані молодості, ми не дозволимо старіти тілу. Вважають, що секрет молодості та краси Клеопатри полягав у тому, що вона на протязі всього життя виконувала вправи, які тримали її мозок в активному стані.

Засновником освітньої кінезіології є американський вчений Пол І.Деннісон, який все своє професійне життя присвятив сфері – освіти. Пол І.Деннисон доктор філософії та педагог за освітою. В 1960 році він почав дослідження з поліпшення читання і його зв’язок з поліпшенням мозку, яке надалі переросло в «Гімнастику для мозку»  В 1970-х роках Пол Деннісон працював в Центрі групового навчання для невстигаючих «Долина» , де він протягом 20 років допомагав дітям і дорослим. Деннісон розробив систему швидких, простих, специфічних рухів, що приносять користь кожному незалежно від його проблеми. Особливо ефективною виявилася вона в дітей, діагностованих як «нездатних до навчання».  У 1987 результати ГМ (гімнастики мозку) були оцінені експериментально. У цьому експерименті брали участь 19 учнів спеціальної школи. Кожен учень робив вправи ГМ по 10-15 хвилин щодня. Показники прогресу учнів за 1 рік такі, що їх успішність підвищилася на 50%. Значно підвищилася здатність учнів концентруватися на виконуваному завданні.

Проблема успішності в навчанні може бути вирішена якщо в процесі життя використовується робота обох півкуль мозку. Інтегрованою роботі півкуль нашого мозку сприяють спеціальні рухові вправи. Цікаво, що людина може мислити сидячи нерухомо. однак для закріплення думки необхідно рух.  І.П.Павлов вважав, що будь-яка думка закінчується рухом. Саме тому багатьом людям легше мислити при повторюваних фізичних діях, наприклад, ходьбі, похитування ногою, постукуванням олівцем і тощо. На рухову активності побудовані всі нейропсихічні, корекційно-розвиваючі і формуючі програми. Нерухома дитина не навчаєма і тому дитину не можна лаяти за рухову активність. За допомогою спеціально підібраних вправ організм координує роботу правої і лівої півкулі і розвиває взаємодію тіла і інтелекту.

Кожна з вправ нейрогімнастики, сприяє збудженню певної ділянки мозку і вмикає механізм об'єднання думки і рухи. В результаті цього новий навчальний матеріал сприймається більш цілісно і природно, як би розумом і тілом, і тому краще запам'ятовується. Крім цього вправи для мозку також сприяють розвитку координації рухів і психофізичних функцій.

Під впливом кінезіологічних тренувань в організмі відбуваються позитивні структурні зміни. Сила, рівновагу, рухливість, пластичність нервових процесів здійснюється на більш високому рівні. Удосконалюється регулююча і координуюча роль нервової системи. Гімнастика мозку дозволяє виявити приховані здібності людини і розширити межі можливостей діяльності  її мозку. Нейрогімнастика - це універсальна система вправ, вона ефективна і для дітей і для дорослих в будь-якому віці. Але особливо актуальне застосування кінезіологічних  вправ у дітей з проблемами в розвитку.

         Освітня кінезіологія рекомендується для кожного, хто бажає поліпшити якість і зміст свого життя і отримати задоволення від рухів.

Цілі кінезіологічних занять:

• Розвиток міжпівкульної спеціалізації.

• Розвиток міжпівкульної  взаємодії.

• Розвиток коміссур (міжпівкульних  зв'язків).

• Синхронізація роботи півкуль.

• Розвиток дрібної моторики.

• Розвиток здібностей.

• Розвиток пам'яті, уваги.

• Розвиток мовлення.

• Розвиток мислення.

• Усунення дислексії і дисграфії.

         Метод кінезіологічної корекції покращує у дитини пам'ять, увагу, мовлення, процеси письма і читання, просторові уявлення, дрібну і загальну моторику, знижує стомлюваність, підвищує здатність до довільного контролю. Заняття повинні проводитися систематично в спокійній, доброзичливій обстановці. Важливо точне виконання кожної вправи, тому необхідно індивідуально навчити кожного учня. Виконання кінезіологічних вправ можливо як вдома з батьками, так і на предметних уроках або на спеціальних заняттях. Заняття починаються з вивчення вправ, які поступово ускладнюються, і збільшується обсяг виконуваних завдань.

ВПРАВИ

Визначальний вплив і дія кінезіологічних вправ, пояснення їх виконання.

1. «Кнопки мозку»

Допомагають «прокинутися» і налаштуватися на роботу. Викликають готовність вестибулярного  апарату, активізують діяльність мозку, готуючи його до сприйняття сенсорної інформації.

Вихідне положення: Виконується стоячи.

Одна рука масажує поглиблення між першим і другим ребрами зліва і справа під ключицями. Інша рука знаходиться на пупку, що дозволяє зосередити увагу на центрі ваги.

2. «Гаки»

Допомагають залучитися до будь-який процесу і повноцінно сприймати інформацію. Активізують роботу інтелект - тіло. Вправу радять використовувати тим, хто знаходиться в стані стресу, щоб заспокоїтися і перемкнути увагу. Повторити 8-10 разів.

Вихідне положення: можна виконувати стоячи, сидячи, лежачи. Схрестіть щиколотки ніг зручним чином. Потім витягніть руки вперед, схрестивши долоні одна до одної, зчепивши пальці в замок, вивернути руки всередину на рівні грудей так, щоб лікті були спрямовані вниз.

 3. «Коліно - лікоть»

Активізують зону обох півкуль, утворюється велика кількість нервових шляхів (коміссур), забезпечують причинно-обумовлений рівень мислення.

Вихідне положення: стоячи.

Підняти і зігнути ліву ногу в коліні, ліктем правої руки доторкнутися до коліна лівої ноги, потім теж з правою ногою і лівою рукою. Повторити вправу 8-10 разів.

 4. «Згинання п'яти»

Вмикаються в роботу ділянка  мозку, що відповідає за формування і виклад думки, активізуються творчі здібності.

Вихідне положення: сидячи.

Покладіть кісточку на інше коліно. Знайдіть руками напружені місця в литковому  м'язі і, притримуючи їх, згинайте і розгинайте стопу. Повторіть вправу для іншої ноги.

5. «Кулак». «Ребро».  «Долоня».

Ці вправи поліпшують розумову діяльність, синхронізують роботу півкуль, сприяють запам'ятовуванню, підвищують стійкість уваги, активізують процеси письма і читання.

Вихідне положення: сидячи, руки знаходяться на площині столу.

Три положення руки, що послідовно змінюються:

1.     Долоню стиснути в кулак

2.     Покласти долоню ребром.

3.     Розпрямити долоню на площині столу.

Виконується спочатку правою рукою, потім лівою рукою, потім двома руками разом. Повторити 8-10 разів.

6. «Слон»

Це найбільш інтегруюча  вправа. «Гімн мозку». Балансує всю систему «інтелект - тіло», стимулює і відновлює нервові мережі, сприяє концентрації уваги. Зміцнюють зовнішні очні м'язи, знімають напругу після роботи на комп'ютері, знімають напругу і біль в спині.

Вихідне положення: стоячи.

Встаньте в розслаблену позу. Коліна злегка зігнуті. Нахиліть голову на плече. Від цього плеча витягніть руку вперед, як хобот. Рука малює «Ліниву вісімку», починаючи від  центру зорового поля вгору і проти годинникової стрілки; при цьому очі стежать за рухом кінчиків пальців.

Вправу виконувати повільно від трьох разів до п'яти лівою рукою, притиснутою до лівого вуха і стільки ж разів правою рукою, притиснутою до правого вуха.

7. «Ледачі вісімки для очей»

Відбувається мієлінізація нервових мереж, що сприяє формуванню умінь, навичок, а це особливо важливо в сензитивний період розвитку дітей. Допомагає в періоди творчого застою  легше знайти рішення в складній ситуації.

Вихідне положення: стоячи або сидячи.

Витягнути руку вперед, зігнути в лікті, підняти великий палець руки на рівень перенісся, описувати вісімки в горизонтальному полі бачення. Стежити при цьому за рухом великого пальця  тільки очима. Малювати вісімки справа наліво і зліва направо, зверху вниз. Повторити 8-10 разів.

8. «Ледачі вісімки для письма»

Обводимо контур рукою від центру проти годинникової стрілки: вгору, вліво і назад до центру;

потім за годинниковою стрілкою: вгору, вправо і назад через низ до центру.

Кожною рукою малюється п'ять або більше вісімок, потім також обома руками.

 9. «Дзеркальне малювання»

 Вправа сприяє синхронізації роботи півкуль, сприйняттю інформації, покращує запам'ятовування інформації.

Вихідне положення: на дошці або на чистому аркуші паперу, взявши в обидві руки по олівцю або фломастеру, одночасно малювати дзеркально-симетричні малюнки, літери.

10. «Сова»

 Вправа знімає напругу шиї, поліпшує приток крові до головного мозку. Вона сприяє розвитку таких навичок, як мовлення, слухання і математичні обрахування.

 Права рука захоплює лівий м’яз (між шиєю і плечем). Долоня повинна бути м’якою, ніби «приклеєною» до м’яза. Стискайте м’яз і поволі повертайте голову зліва направо. Дійшовши до крайньої зручної точки, починаємо рух у зворотний бік. При цьому губи складено трубочкою і на видиху вимовляємо: «ух». Шия легенько витягується, підборіддя рухається вперед, а очі за кожного «ухання» округляються, як у сови. Зазвичай на один поворот голови припадає 5 звуків. Усі рухи виконуються синхронно! Виконайте вправу не менше 3 разів. Поміняйте руки і повторіть, розслаблюючи правий м’яз. Завдяки «уханню» знімаються щелепні стискання, що поліпшує мовлення.

11. «Ковпак мудреця»

 Ці рухи загострюють слух, допомагають роботі короткочасної пам’яті, підвищують розумові та фізичні здібності, поліпшують рівновагу. На думку психологів, вправу «Ковпак мудреця» варто проводити перед початком логопедичних занять або будь-яких уроків, оскільки вона допоможе швидко сконцентрувати увагу.

Можна виконувати стоячи і сидячи.

1. Тримайте голову прямо, не напружуючи шию і підборіддя.

 2. Візьміться руками за вуха так, щоб великий палець опинився з тильного боку вуха, а решта пальців – спереду.

3. Масажуйте вуха зверху донизу, трохи розгортаючи їх у бік потилиці.

4. Дійшовши до мочки, м’яко помасажуйте її.

Повторіть вправу 4 рази.

Отже, кінезіологічні вправи дозволяють дітям зосередитися, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, долати мовленнєві вади і вчитися легше та природніше, оскільки мозок продуктивний лише тоді, коли гармонійно працюють і права, і ліва його півкулі.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий